چکیده پایان نامه ی فارغ التحصیلی اینجانب
نوشته شده توسط : ali.com

عنوان پایان نامه:

7 اصل مدیریت در سازمان‌های دولتی ایران

 

نام دانشجو: روزبه آزادی

شماره دانشجویی : ؟؟؟

رشته/ گرایش: مهندسی صنایع/ تولید صنعتی

آموزشگاه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد

 

مقدمه:

اینجانب از ابتدای دوره‌ی دانشجویی تصمیم داشتم اصول اولیه‌ی مدیریت را در واحد‌های صنعتی مورد بررسی قرار داده  و سپس به تدوین آن در قالب 7 اصل اساسی مدیریت بپردازم که متاسفانه در اواسط دوره‌ی تحصیلی خود متوجه گردیدم که سال‌ها پیش برادران ژاپنی کمر به همت و بسته و این بررسی‌ها را انجام داده‌اند. لذا بنده با اندکی تغییر این 7 اصل را در سازمان‌ها دولتی کشور عزیزمان ایران تدوین نموده‌ام که در زیر به تخلیص به آن اشاره می‌شود. زیباست که در همین مقدمه از عزیزانی که به عنوان Case study به بنده در تهیه‌ی این پایان نامه کمک نموده‌اند تشکر صمیمانه‌ای داشته باشم.

موارد مطالعه:

·        دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد کتول

·        حوضه‌ی هنری واحد قهجاورستان

·        معاونت امور سازمان‌های شهرداری گورتون

·        باشگاه فرهنگی، ورزشی پیروزی سودرجان

 

 

 

 

1-کمربند

اگر شما مدیر یکی از سازمان‌های دولتی شده‌اید احتمالا در زمینه‌ی پستی که به آن منصوب شده‌اید هیچ تخصصی ندارید و در انجام امور روزمره‌ی خود نیز وا می‌مانید. لذا امکان دارد بارها از ارباب رجوع و یا کارمندان زیردست جملاتی شبیه "برو تنبونتو بکش بالا" یا "تو که شلوارتم نمی‌تونی بکشی بالا چرا مدیر شدی" و ... را بشنوید. بدین منظور پیشنهاد می‌شود که با اولین حقوق خود که احتمالا مبلغ قابل توجهی‌ست 3 عدد کمربند مرغوب خریداری کرده و استفاده کنید تا حداقل از لحاظ ظاهری انگ‌های اینچنینی به شما نچسبد.

 

2-ژیلت/ پروفسور

اگر شما یکی از مدیران سازمان‌های دولتی هستید به احتمال زیاد از محاسن(ریش) پرپشتی برخوردار هستید و با جانداران بسیاری همزیستی مسالمت‌آمیز دارید. با توجه به جو به وجود آمده علیه مدیران دولتی این محاسن(ریش) از معایب شما به شمار می‌رود و موجب عدم مقبولیت عام شما خواهد شد. از طرفی به دلیل فشارهایی که از بالا صادر می‌شود قادر به رفع این عیب نیستید. لذا پیشنهاد می‌گردد با قسمتی از همان حقوق مذکور یک عدد ست ژیلت خریداری نموده و محاسن خود را به صورت پروفسوری اصلاح نمایید. به این صورت هم مدیر محبوب‌تری در بین ارباب رجوع خواهید شد، هم می‌توانید قیافه‌ی متمدن‌ها و روشن‌فکرها را بگیرید و هم می‌توانید با آن مقدار ریش باقیمانده پاسخ‌گوی روسای بالادست باشید.

(در مورد مطالعه‌ی شماره‌ی 2 با توجه به هنری بودن زمینه‌ی فعالیت و نیاز به چهره‌ی روشنفکری این روش بسیار استفاده می‌شد.)

 

3-اصطلاحات مدیریتی

با توجه به اینکه در سال‌‌های اخیر تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنایع و مدیریت بسیار بالا رفته است و اصطلاحات مدیریتی در بین مردم و مدیران باسواد (و اخیرا بی‌سواد) مد شده است، پیشنهاد می‌شود یک عدد فارغ‌التحصیل رشته‌ی مدیریت و یا صنایع از اقوام مادری و یا از اقوام همسر گرامی(به دلیل مشخص نشدن این روابط از روی نام خانوادگی) به عنوان مشاور مدیریتی استخدام نموده و این اصطلاحات را از وی بیاموزید. لازم به ذکر است نیاز به این نیست که خود را خسته نموده و این اصطلاحات را به طور کامل و عمقی بفهمید. تنها کافی‌ست توضیح کوتاهی در مورد آن بدانید تا بتوانید در مقابل کارمندان و ارباب رجوع پز بدهید و نشان دهید که یک مدیر علمی‌ هستید و بر اساس روابط به این سمت نرسیده‌اید. واژه هایی که در حال حاضر مد روز هستند، بدین شرح است:

1-کنترل پروژه

2-مدیریت بحران

3-مدیریت زمان

4-محاسبه‌ی راندمان، برونداد، و درونداد سازمان

5-CRM (ترجمه‌ها را هم یاد بگیرید. موارد سوتی بسیار پیش آمده)

 

4-استفاده‌ی بهینه از شرایط

اگر به هر دلیلی حقوق دریافتی خود را کافی نمی‌دانید، می‌توانید از هر فرصتی برای جمع‌آوری پول بیشتر استفاده کنید. می‌توانید برای کارمندان زیردست در ارتباط با زمینه‌ی کاری سازمان خود کارگاه آموزشی بگذارید و از آن‌ها پول بستانید. همچنین می‌توانید فاکتورهای آورده شده توسط کارمندان را به دلایل مختلف وصول نکنید و پولی به جیب بزنید. به هر حال 1000 تومان هم 1000 تومان است. می‌توانید...

 

5-تفویض اختیار

اگر شما سال‌هاست مدیریت سازمانی را در اختیار دارید، احتمالا از فعالیت‌های سازمان مورد نظر هیچ اطلاعی نداشته و تخصصی در آن زمینه‌ ندارید و اگر از سال 84 به سمت مدیریت منصوب شده‌اید و یا از سال 84 دوباره دعوت به کار شده‌اید که کلا از هیچ چیز اطلاعی ندارید و در هیچ زمینه‌ای تخصص ندارید. لذا پیشنهاد می‌شود یک فرد متخصص که در واقع مدیریت حق او بوده را به سمت مشاوره یا معاون اجرایی یا قائم مقام خود منصوب کنید و تمامی اختیارات خود و حق امضا از طرف خود را به وی بدهید. بدین صورت نیازی به وجود تمام وقت شما در سازمان نیست و کارها خود به خود پیش می‌رود. البته پس از اینکه امورات بر روی غلتک افتاد جهت اینکه فرد مذکور قدرت زیادی پیدا نکند، وی را مانند آشغال از سازمان بیرون بیاندازید.

 

6-عقب انداختن امور

هرچه بهتر و با جدیت بیشتر کار بکنید، انتظار از شما بالا می‌رود. لذا سعی کنید تمامی امور را عقب بیاندازید. به جهنم که بودجه‌ی زیادی به این خاطر حرام می‌شود و افراد بسیاری متضرر می‌شوند. از ساعت 11 به بعد برای ناهار و نمار آماده شوید. بعد از ناهار تمام کارها را به فردا موکول کنید. تمام امور پیش‌امده در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه را بگویید ان‌شاءالله هفته‌ی آینده، از روز بیستم هر ماه تمام امور را بسپارید به ان‌شاءالله سرِ برج و از دی‌ماه به تمام کارهای پیش‌آمده بگویید ان‌شاءالله آن ورِ سال. آمار بازده سازمان را هم پیش از نمایش در سایت سازمان و یا ارسال به بالا حتما چک کرده و در صورت وجود اشکال به تصحیح آن بپردازید.

 

7-حق به جانب

همیشه و در همه حال قیافه‌ی حق به جانب گرفته و طوری وانمود کنید که همه چیز بر وفق مراد است و تمامی امور طبق برنامه پیش می‌رود.

 

 پس از  رعایت کلیه‌ی این اصول شما مدیری موفق تلقی شده و سال‌ها بر مسند مدیریت باقی خواهید ماند و حتی امکان ارتقاء درجه خواهید داشت.

 

***

پس از ارائه‌ی پایان‌نامه مطمئنا نوبت به خدمت مقدس سربازی خواهد رسید. کفِ پایمان که صاف نبود. خرمان هم که از کره‌گی در هیچ اداره‌ای نمی‌رفت( با ادب بود). پس ما هم تا چند ماه دیگر راهی هستیم. در همین ارتباط از این پس با مجموعه نامه‌های "پادگانه برای خورشیدبانو" به روز خواهم شد.





:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 35
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : 16 شهريور 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: